Recalificare profesionala Navigatori – ce poti face la uscat daca te lasi?

[Professional conversion for Seafarers – What can you work ashore? ENGLISH article here]

Orice navigator s-a gandit macar odata in cariera lui sa se lase de navigat dar multi au fost descurajati de perspectivele sumbre de angajare la uscat, in special in Romania. Pentru navigatori o recalificare profesionala este o provocare mult mai mare decat pentru altii, pentru ca nu iti schimbi doar serviciul ci si tot stilul de viata.

E foarte usor sa te gandesti in timpul contractului la toti muncitorii din port pe care ii intalnesti, la faptul ca ei se duc acasa cand isi termina tura si dorm in patul lor alaturi de familie, in timp ce tu te duci 2 punti mai sus intr-o cabina mica unde trebuie sa te odihnesti pe fuga pentru ca trebuie sa fii inapoi pe punte dupa 6 ore, punte pe care mai ai de petrecut 4-5 luni pana o sa apuci sa iti vezi casa ta si familia. Pentru unii realizarea a fost chiar si in timpul primului contract de cadetie pe mare. Imi amintesc clar un cadet la bord care a decis dupa dupa 5 luni la bord ca asta nu e viata care si-o doreste si ca nu se va mai intoarce vreodata. Am tinut legatura cu el si baiatul s-a tinut de cuvant. La altii a durat mai mult sau mai putin, eu am fost mai persistent si dupa ce am incercat la diferite companii si pe diferite tipuri de nave am luat decizia explicata in articolul “Dupa sase ani pe mare” ca asta nu e o viata buna de care sa te tii.

Perspectivele la uscat pentru un navigator depind foarte mult rangul care l-ai avut la vapor si cati ani de navigat ai, depinde foarte mult de departamentul la care ai fost (punte sau masina) si mai ales de tipul de nava pe care esti experimentat. De asemenea depinde de ce limbi straine vorbesti, majoritea joburilor bine platite necesita un nivel foarte bun de Engleza, dar in functie de locatia job-ului se poate cere si Germana, Franceza, Olandeza etc. 

Lozul castigator se pare ca l-au tras Inginerii ofiteri mecanici si electricienii. Spre dezamagirea mea am descoperit ca majoritatea joburilor  bine platite la uscat din domeniul maritim sunt valabile celor cu experienta de Chief Engineer sau Second Engineer. Posibilitatile de transfer la uscat pentru cei cu brevet de ofiter punte sunt mult mai restranse. E in special valabil pentru cei fara experienta de Master sau Chief Officer. Pentru cei din urma  lucrurile stau un pic mai bine, dar nu cu mult….

Va zic de acum ca orice job cu salariul asemanator celui de la nava se gaseste doar afara. In Romania chiar si la firmele mari multi nationale, salariile sunt mult inferioare fata de ai lua afara pe acelasi job. (banuiesc ca nu are rost sa pomenesc si de pilele necesare ca sa prinzi un asemenea job in tara). Astfel revin la ce am zis la inceputul articolului: o recalificare profesionala pentru navigatori nu este doar o schimbare de job si deobicei implica si mutatul in alta tara pentru a avea un trai decent si un salariu similar cu ce s-a obisnuit sa castige pana acum.

Pentru electricieni nu are rost sa enumar ce job-uri am gasit, e de ajuns sa zic ca orice santier naval sau fabrica de echipamente in domeniul maritim cauta personal calificat cu experienta pe mare.

Haideti sa vedem ce oportunitati sunt pentru cei cu experienta pe mare ce doresc sa se angajeze la uscat (descoperite in timpul cautarii mele):

  • Vessel superintendent , Ship Manager , Vessel Manager, Technical Assistant , toate sunt joburi de birou cu vizite ocazionale la vapor, ce implica exploatarea si supravegherea navelor care le au in grija, in special pe partea tehnica. Au grija sa se incadreze in bugetul de exloatare alocat pentru fiecare nava, buget care trebuie sa includa si cheltuieli majore precum comanda si inlocuirea pieselor sau vizite la Dry Dock. Pentru aceste joburi bine platite se cere obligatoriu experienta la nava ca Chief Engineer sau experienta prelungita de Second Engineer pe tipul de nava specific cerut. Salariile brute sunt similare cu ce castiga un Second Engineer, dar esti platit 12 luni pe an
  • Crewing officer, crewing assistant, crew coordinator. Orice firma de shipping are un departament care se ocupa de echipaj si implica procesarea de acte, certificare, aranjarea de schimburi de echipaje si orice alta problema a echipajului de la bordul navelor. Este in general valabil si pentru ofiterii de rang inferior care doresc sa se transfere, dar nu este dedicat lor si in general au prioritate mai mare pe astfel de pozitii cei care au deja experienta intr-o agentie de crewing sau in resurse umane la uscat. Experienta la bordul navei nu este esentiala, ci doar “ideala”. Salariul brut de inceput este asemanator cu cel al unui Bosun, dar este o rampa de lansare in departamentul de Resurce Umane al companiei, unde salariul ajunge relativ repede la cel al Ofiterului 3 punte platit 12 luni pe an.
  • Agent Naval / Portuar; Oricine a fost pe nava il cunoaste, este omul de lagatura al navei cu uscatul, proceseaza documente, declaratii, se asigura ca nava obtine toate avizele necesare de operare si de placare de la dana si in functie de situatie se ocupa si de schimburi de echipaje, transferuri nava aeroport, etc. Nu este un job extraordinar de bine platit (salariul similar cu ce ia un Bosun la bord) dar este valabil in special celor cu experienta de Third Mate sau Second Mate la bord, intrucat ei sunt deobicei cei care se ocupa de prepararea tututor actelor ce trebuiesc trimise la fiecare port si cunosc partea administrativa de la nava. Nici orele nu sunt extraordinare intrucat agentul este deobicei prezent atat la sosirea cat si la plecarea navei. Partea buna e ca salariul creste progresiv odata cu experienta si se poate ajunge relativ repede la un salariu similar cu ce ia Third Mate la bord.
  • Broker asigurari maritime (Insurance Broker) , Broker Marfuri (Cargo Broker) , Insurance Claims, Commercial Director. Sunt in general job-uri deschise celor cu experienta de Master la bordul navei , dar se poate ajunge cu putina persistenta la acest nivel si daca ai avut rang mai mic la bord, cu conditia sa incepi in firma pe o pozitie mai mica in departamentul comercial. Se preteaza mai mult celor cu “papagal” la vanzari si negocieri, deci presupune un nivel foarte bun de limba Engleza conversational. Este in general greu sa intri in acest departament pentru ca firmele prefera pe cei cu experienta in vanzari. Salariul de baza nu este mare (undeva intre Bosun si Third Mate) dar se lucreaza pe comisioane si poti ajunge si la un salariu de Master intr-o luna buna.
  • Surveyor – Un job in general valabil pentru cei care au navigat ca ofiter punte (indiferent de rang) pe navele tank. Este preferat departamentul punte care cunoaste constructia navei, pescaje, si dedesubturile operatiunilor de incarcare/descarcare pe astfel de nave. Implica atat munca de birou dar si multe calatorii la vapoare si inspectii fizice in magazii sau tancuri. Salariul nu este foarte mare , in general un salariu brut similar cu cel al ofiterului 3 punte (platit 12 luni pe an) dar creste cu experienta si se ofera si diurne generoase in delagatiile de la vapor.
  • Ship Planner – un job la care am aplicat cu succes in doua randuri. Pentru el se cere experienta obligatorie ca ofiter punte (indiferent de rang) pe nave de tip container. El presupune realizarea planului de incarcare al navei cu containere , si necesita in general o gandire analitica dezvoltata dar si capacitatea de a lucra sub conditii de stress si impotriva cronometrului. Sunt doua tipuri de Planner: cel de la biroul central al companiei de shipping care urmareste simultan mai multe nave si face planurile si le trimite navei si portului si Port Planner sau Yard Planner , care primeste planurile de la biroul central si le reface in functie de dispunerea containerelor in port si de valabilitatea marfii dar si de numarul de personal si macarale valabile. Port Plannerul are in grija in general si gestiunea terminalului si miscarea de containere in interiorul terminalului. Salariul pentru acest job depinde foarte mult de experienta, de tara si mai ales de locatia si marimea companiei sau a portului la care lucrezi. In general Central Office Vessel Planner de la birou este platit mai bine decat cel din port, dar nu este o regula, fiind cazuri in care plannerii din terminalele de containere foarte mari gen DP World London Gateway pot fi platiti mai bine. As zice ca salariul mediu lunar pentru planner este similar cu cel al ofiterului 2 punte de pe nava de containere, dar diferentele intre porturi din diferite locatii pot fi foarte mari. Pentru cei din port, li se poate deschide usor si posibilitatea de avansare catre Operations Manager sau Port Operations Supervisor si mai departe catre Harbour Master sau Terminal Manager. Am trecut prin ambele tipuri de Planner, pot sa zic cel de la biroul central este un job la costum de birou cu salariu mai mare si stres mai mult, iar cel din port implica mai multa munca de teren si mers la nave, lucru in ture (inclusiv de noapte), in general mai putin stres dar si salariul este mai mic.
  • Naval Shipyard Engineer, Ship Architect, sunt job-uri in santiere navale , in general cer obligatoriu experienta de Chief Engineer sau Second Engineer la nava. Salariile difera foarte mult in functie de marimea santierului si de tara dar este in general similar cu ce ia lunar un Third sau Second Engineer la nava.
  • Vessel Operator – in general companiile de shipping cu nave Tank sau Bulk Carier, au un om responsabil cu exploatarea navei, care urmareste una sau mai multe nave, si se asigura ca isi respecta ETA, ETD , si ca inspectiile si operatiunile de descarcare/ incarcare decurg cum trebuie. De asemenea este primul punct de contact al navei pentru orice probleme neasteptate. Se preteaza celor cu experienta de Third Mate / Second Mate/ Chief Mate, obligatoriu pe tipul de nava al companiei angajatoare. La unele companii acest operator se ocupa si trasarea rutei catre urmatorul port sau verificarea rutei trimisa de la vapor pentru verificarea fezeabilitatii. Salariul este similar cu ce ia lunar un Third Mate la acea companie dar si aceasta pozitie la uscat este o rampa buna de lansare pentru o cariera la uscat.
  • Fleet Manager , este un rang superior pozitiei anterioare si este deobicei promovat din randul operatorilor sau al Plannerilor in cazul unei companii mare de Containere. Raspunde pentru un grup de nave sau pentru o regiune si se prefera un om cu experienta extinsa de Vessel Operator sau Ship Planner , (nu Master sau Chief Officer cum cred unii), intrucat o intelegere buna a procesului de exploatare comerciala a navei este esentiala.
  • Ship Pilot (Pilot Maritim), un personaj cunoscut in lumea maritima care cere obligatoriu un Brevet de Ofiter Punte, si preferabil experienta dovedita de Chief Mate sau Master. Am subliniat preferabil, intrucat poti deveni pilot si daca ai inteligenta si experienta destula ca Second Mate. In tarile progresive si dezvoltate s-a renuntat de mult la criteriul obligatoriu de a fi mai intai Master, veti observa ca in tari precum Singapore, USA si multe altele, pilotii sunt in general tineri si se specializeaza cu antrenamente intensive de 6-18 luni doar pe portul sau fluviul unde isi vor desfasura activitatea. Este un job cu foarte multa responsabilitate si interviuri dure si agresive dupa cum am observat pe propia piele dar si salariul si beneficiile sunt pe masura. Am incercat sa aplic fara success la o pozitie de Trainee sau Aprentice Pilot si intentionez sa mai incerc atata timp cat brevetul imi este valabil.
  • VTS Radio Operator (Vessel Traffic Service) – un job destul de rar pentru care se cere experienta obligatorie de Third Mate/ Second Mate si un brevet de GMDSS GOC operator, specific celor de la punte. Orice ofiter punte stie ce este un VTS si tine legatura cu operatorii Radio care supravegheaza traficul maritim in aceste zone, asa ca este intr-o pozitie mult mai buna de a aplica pentru acest job. Salariul depinde foarte mult de zona supravegheata , dar as zice ca un salariu realistic brut lunar ar fi similar cu ce ia Third Mate la vapor.
  • University Lecturer – Profesor Universitar in studii Maritime Nautice sau Mecanice – un job rar dar foarte bine platit afara. Se cere obligatoriu experienta dovedita de Master sau Chief Engineer. Foarte rar se accepta si doar cu experienta mai lunga de Chief Officer sau Second Engineer. Banuiesc ca nu trebuie nici o explicatie pentru acest job.
  • Customer service – Servicii clienti- este un job specfic celor cu experienta pe navele de pasageri, si este foarte similar cu orice alt job de servicii clienti de la uscat in alte ramuri.

Cred ca am acoperit majoritatea ramurilor, dar daca am ratat ceva va rog sa imi comunicati la sectiunea de comentarii sau pe pagina de fb si voi adauga. Sunt disponibil pentru sfaturi in limita timpului personal liber pentru cei care considera un astfel de transfer de la nava la uscat dar nu au raspunsuri la multe din intrebari despre ce ar implica.

Daca ti-a placut acest articol da-i share. Vezi de asemenea si pagina de Fb GarciaCalavera.ro , care daca va place ii puteti da un like si share la articol.

Vezi si alte articole despre viata in strainatate: UK NINO – Cum se face si cat dureaza? , Emigrare in Anglia – cat te costa sa te muti din Romania in AngliaPrimele 30 de zile in Hull Anglia UK ca Expat, Impresii dupa un an in FrantaCum sa faci PACS in Franta? , Ghidul imigrantului de mutare in Franta / Expat beginner’s guide to moving to France , Primele 48 de zile in Franta ca expat , Dupa sase ani pe mare 

Vezi si alte articole din Romania: De ce Romanii inca plang dupa comunism dupa 29 de ani? ,  Poze unice cu ce a fost Constanta in 1991 ,  Macel spatiu verde Constanta,  Dupa sase ani pe mare ,  Cursuri IMO 2016 sau jefuirea navigatorilor Vizita medicala obligatorie – o surpriza placuta ,  Legea fumatului in Romania – greseala majora , Propaganda ridicola a Constantei , RATC Constanta- o mare rusine a orasului , Cu masina la service ,  ANR – SSO Endorsement ;  Trenuletul din parcul Tabacarie , Abuzul Vodafone ,  Mafia Navigatorilor ;Brevet ofiter punte 2011- cat a ajuns toata afacerea;  Legi locale , Taxi Constanta , Birocratia 2 , Black Friday , Policlinica 2 , ANR Bucuresti Bancile in RO , Let’s do it Romania -But why? , Rovinieta in oras Inmatriculare auto , Aviz psihologic , Proiecte abandonate dupa ’89 de incompetenti   , Sea service cadet , Joburile in RO , TVA-ul

Vezi si alte calatorii / Check out other trips: TOP 10 cele mai frumoase si autentice orase din Europa ,Lisabona vacanta – Portugalia , The London Week – UK , Saint Tropez – Franta ,  Circuit Romania – 7 zile cu masinaBudapesta cu masina , Praga – vacanta de vis , Excursie Dobrogea: Enisala, Ibida, Histria , Vacanta MadridDoua zile in Jacksonville USA,  Paralia – Grecia cu masina,  Brasov 12.2014 ,  Buzau quick stop ,  Lepsa & Vrancea county ,  Chisinau ,  Nesebar ,  Bucharest weekends 2014 , Busan ,  40 de zile in Cluj Napoca ,  Hunedoara Castle ;  Singapore 2013 ,  Brasov 02.2014 Istanbul 01.2014 , Cluj Napoca 08.2013 , Sibiu 07.2013 ,  San Pedro-Africa Bucharest 2013 , Varna 2012 , Los Angeles 2012 , Budapest & Viena , Salerno , Cluj Napoca 2012 Florenta , Brasov 02.2012 , Amsterdam , Antofagasta-ChileValencia , Lima-Peru , Bremen , Istanbul 2009 , Valletta , San Juan-Puerto Rico , Barcelona , Singapore 2010 , Los Angeles 2010 , Transilvania road trip , La Spezia , Bosphorus by ship , Sydney , Melbourne , Auckland ,  San Francisco ,  Tauranga


Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Share daca iti place / Share if you like

Published by

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.