Excursie Dobrogea: Enisala , Ibida, Histria

Desi vremea era foarte capricioasa ne-am hotarat Duminica sa plecam la plimbare prin Dobrogea. Vroiam de mult timp sa vad cetatile  antice Enisala si Histria , care spre rusinea mea de Dobrogean nu le vazusem niciodata pana acum. Drumul nu a inceput incurajator , imediat cum am intrat pe drumul spre Tulcea a inceput sa ploua greu , dar din fericire norii pareau sa mearga in Sud , inapoi spre Constanta , astfel ca printr-un noroc incredibil la putin timp dupa ce am intrat in Judetul Tulcea , ploaia aproape ca se oprise.

Prima oprire a fost la Enisala , unde se ajunge foarte usor: se merge pe drumul E87 care leaga Constanta de Tulcea pana in orasul Babadag si de acolo venind dinspre Constanta se face dreapta spre Enisala. Drumul a fost recent renovat si este foarte bun. Dupa ce treceti de satul Enisala uitati-va foarte atent dupa un indicator foarte mic si obscur care indica drumul laturalnic spre cetate…. noi din pacate l-am ratat prima oara. [Citeste mai departe dupa poze]

Jpeg

Enisala

 

 

Jpeg

Enisala

Jpeg

Enisala

Cetatea Bizantina Enisala a avut parte de un program bun de reabilitare si conservare si partea cea mai buna e ca s-a reabilitat si drumul de acces cu aceasta ocazie. Acest drum asfaltat este impecabil , dar desi accesul auto se opreste undeva jos , asfaltul continua din pacate pana la baza zidurilor cetatii. Mi-ar fi placut sa vad un drum de piatra cubica  din parcare catre cetate ca la Rasnov sau dale sau orice in afara de asfalt dar se pare ca cerem prea mult. Se plateste in parcare o taxa modica de acces de 3 lei. Cetatea medievala ridicata undeva in secolul 12 la vremea aceea pe malul Marii Negre  a fost folosita in scop defensiv si comercial de bizantini , genovezi , putin de Mircea cel Batran si dupa ce a cazut pe maini otomane asa a ramas foarte mult timp , si acum a ramas singura cetate medievala din Dobrogea. Din pacate astfel de informatii veti gasi doar pe site-uri pe internet , pentru ca la fata locului nu exista nici macar o singura placa informativa despre cetate….pentru ca… na …Romania. Desi este impunatoare , odata ce am trecut de zidurile reabilitate am ramas foarte dezamagit: la interior este goala. Sapaturile arheologice din pacate s-au rezumat doar la zidurile exterioare , astfel ca dupa ce admiri peisajul superb din varf , mai stai fix 5 minute si pleci. Mi-ar fi placut sa vad ziduri, strazi si eventual cladiri reconstruite pe modelul Rasnov sau Deva si la interiorul cetatii , dar poate pe viitor.  [Citeste mai departe dupa poze]

Oarecum dezamagiti de prima oprire am pornit spre Histria , dar pe drum soferul nostru aventuros a mai vazut un indicator la iesirea din Babadag pe care scria Cetatea Ibida. Drumul spre cetate era neasfaltat iar o verificare rapida pe internet nu indica aceasta cetate a fi prea promitatoare , dar soferul nostru curajos i-a dat inainte. Drumul forestier plin de serpentine dintre Babadag si Slava Rusa este superb si te face sa te simti ca la munte. In Slava Rusa am gasit cu usurinta alte indicatoare catre cetate , si desi drumul prin sat a inceput foarte promitator cu asfalt nou s-a transformat foarte rapid intr-un drum de tara cu santuri noroiase foarte adanci. Un cioban de la fata locului ne-a recomandat alt drum de iesire mult mai bun.  [Citeste mai departe dupa poze]

Jpeg

Jpeg

Cetatea Ibida este foarte putin excavata , si doar cateva  segmente de ziduri sunt vizibile. Din cate vad pe internet mai mult au sapat pe acolo hotii de comori antice decat arheologii. Desi cetatea este printre cele mai vechi , mai mari si mai importante din toata Dobrogea , depasind de multe ori in vremurile antice ca importanta si bogatie chiar si Tomis sau Callatis este din pacate cea mai putin cercetata. Bineinteles ca nu veti afla nimic din toate acestea la fata locului , pentru ca nu exista macar o singura pancarda informativa despre cetate in zona.  [Citeste mai departe dupa poze]

 

Jpeg

Ibida

Cu masina foarte frumos decorata cu noroi am plecat si de aici , si am luat-o spre Histria. Pentru a a junge la cetate se merge pana la Tariverde pe drumul principal E87 si dupa se merge 93 de km pe un drum Judetean care trece prin Nuntasi . Din pacate drumul devine din ce in ce mai rupt si degradat , astfel ca o plimbare relaxanta cu masina se transforma intr-un slalom continuu printre gropi. Odata ajunsi suntem intampinati de complexul Histria care consta intr-un muzeu acoperit , curtea cu vestigii si o mica Cherhana. Muzeul acoperit desi a fost recent renovat , se vede ca s-a facut o lucrare de mantuiala , peretii si acoperisul sunt deja decojiti si crapati , si muzeul in sine este foarte sec si anost. Practic de plimbi pe niste coridoare in care sunt alineate in vitrine cu descrieri text alb-negru diferite bucati de pietre si fragmente de obiecte din ceramica. Adica mai sec de atata chiar nu cred ca se poate , de ce oare odata cu renovarea nu s-a regandit si spatiul muzeului? Tinand cont ca au planurile cetatii , mi-ar fi placut sa vad macar o casa sau un templu reconstruit la scara , complet cu interioare amenajate si manechine imbracate specific timpului , in care sa poti intra si sa te plimbi  , si eventual diferite postere colorate si exponate interactive , vitrine in spatele cararora sunt reproduse diferite medii. Nu e chiar asa greu , la Tulcea la complexul Acvariu au reusit cu succes toate acestea , pana si la Constanta la muzeul de Istorie exista o camera in care s-a reprodus grota unui om preistoric , cu tot cu om.   [Citeste mai departe dupa poze]

Dupa ce ai iesit rapid din muzeul acoperit si te apuci sa te plimbi prin imensa cetate unde au fost sapaturi si reconstruiri masive , primul lucru care l-am observat noi a fost noroiul de pe poteci. Zgura de pe poteci a disparut de mult si acum te afunzi la fiecare pas in noroi. Zidurile si portile sunt impresionante , dar odata ce intri in cetate te plimbi cam de nebun pe acolo si casti ochii la pietrele care toate seamana intre ele , pentru ca din nou nu exisa nici un fel de pancarde informative sa stii ca aici vezi zidurile templului , aici intri in casa cu mozaic a guvernatorului , aici e canalizarea cetatii , nu exista nimic care sa te tina interesat si sa iti zica ce naiba vezi si tu acolo! Un exemplu bun as putea da la prezentarea ruinelor fortului Roman de la Alba Iulia. Exista in schimb reflectoare montate odata cu renovarea muzeului in toti boschetii dintre ziduri care bineinteles ca nu functioneaza , nici nu ar avea de ce sa functioneze tinand cont ca muzeul este deschis pana la ora 17:00. Tinand cont ca se cere o taxa ridicol de mare de 20 de lei de persoana pentru a vizita tot complexul (10 lei muzeul  acoperit , 10 lei curtea) , chiar nu se vede nimic de acesti bani , se vede doar inca un exemplu de japca Romaneasca , de lucrari de mantuiala , de drumuri rupte si batjocura din partea autoritatilor. Eu unul va zic sincer ca nu as putea recomanda nimanui sa vina sa vada asa ceva , mai degraba i-as indruma spre Enisala , unde ar ramane cu o impresie generala mult mai buna.  [Citeste mai departe dupa poze]

In concluzie desi avem multe peisaje si cetati cu potential in Dobrogea , multe nu sunt exploatate cum trebuie , si in rarele cazuri in care sunt , impresia turistului de rand va fi mult trasa in jos de modul in care s-a lucrat , organizat si mai ales modul in care i se prezinta sau nu i se prezinta aceste vestigii antice. Pentru cine nu a fost , merita vazute odata in viata , dar cel mai probabil nu va veti mai intoarce.

Daca ti-a placut articolul , iti recomand si unul din celalte articole despre calatorii din lista de mai jos si Vezi de asemenea si pagina de Fb GarciaCalavera.ro  , care daca va place ii puteti da un like.

Vezi si alte calatorii / Check out other trips: Circuit Romania – 7 zile cu masina, Budapesta cu masinaPraga – vacanta de visExcursie Dobrogea: Enisala, Ibida, HistriaVacanta MadridDoua zile in Jacksonville USAParalia – Grecia cu masinaBrasov 12.2014Buzau quick stopLepsa & Vrancea countyChisinauNesebarBucharest weekends 2014 , Busan40 de zile in Cluj NapocaHunedoara CastleSingapore 2013Brasov 02.2014 , Istanbul 01.2014 , Cluj Napoca 08.2013 , Sibiu 07.2013San Pedro-Africa , Bucharest 2013 , Varna 2012 , Los Angeles 2012 , Budapest & Viena , Salerno , Cluj Napoca 2012 , Florenta , Brasov 02.2012 , Amsterdam , Antofagasta-Chile, Valencia , Lima-Peru , Bremen , Istanbul 2009 , Valletta , San Juan-Puerto Rico , Barcelona , Singapore 2010 , Los Angeles 2010 , Transilvania road trip , La Spezia , Bosphor by ship , Sydney , Melbourne , AucklandSan FranciscoTauranga

Alternative tourism: Detroit , Georgia , Burning gate of Turkmenistan , North Korea , Pripyat & the alienation zone   , Nouadhibou graveyard

Cum traieste cealalta jumatate / How the other half lives :  KarachiGuayaquil  , Lagos


Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Share daca iti place / Share if you like

Leave a Reply