Captain Phillips – the movie – ce gluma proasta / a joke and an insult to all seaman

Deci ca film artistic nu e rau , dar cand ti se pretinde ca reproduce evenimentele asa cum s-au intamplat te cam enerveaza maxim. Hai sa o iau cu inceputul , comandantul navei se duce la aeroport , pe drum se plange ca e jobul naspa si ii afecteaza copii si ca asa sta treaba si ca nu are ce face.  Ba pai daca nici ala cetatean american nu poate sa gaseasca alt job in SUA pe aceasi salariu “normal” pentru ei atunci laso dracu. Apreciez totusi faptul ca s-a filmat la o nava reala si nu intrun studio , si ca se putea observa cum se chinuia si camera manul printre coridoarele inguste de la nava. Dar realismul se opreste aici. Observ ca domnul Comandant a ajuns la nava si nu era nimeni pe acolo sa il preia , sa faca o predare de functie acolo , sau nici macar sa il legitimeze la nava conform codului ISPS , un cod de securitate imventat chiar de  americani care te obliga sa ai un om in scara navei in permanenta care sa legitimeze pe toti care intra si ies de la bord. Deci in film omul era cu rucsacul in spate si se plimba de nebun pe nava fara sa il deranjeze nimeni , verifica lacate cica……..bullllshittttt. Ca sa numai zic ca a venit el nou la vapor si a dat ordine sa se mareasca masurile de securitate de la bord , desi nava era in portul Salalah , Oman , adica fix in mijlocul zonei de piraterie unde  toate navele tin MARSEC level 2 . Deci probabil aia dormeau pe ei si traiau in ignoranta si noroc ca a venit Mel Gibson si i-a trezit.

In fine , manevra de plecare sa zicem ca a fost realista. Dar dupa manevra cand toata lumea e rupta dupa port , la fel ca si in realitate vine un comandant de asta idiot si da drilluri neanuntate. Adica tot echipajul de la punte si de la masina trebuie sa isi intrerupa operatiunea (ma gandesc cum aia la masina o sa lase un generator desfacut si demontat ca sa se duca la drill) si sa se duca la exercitii. Sunt bune si alea , dar nu in conditiile astea ba.

Trebuie neaparat sa ma iau de rasismul american. Baaa , sa-mi explice si mie producatorul si regizorul si toti aia care au facut filmul , cum se poate ca pe o nava Maersk tot echipajul sa fie numai americani , cand toata lumea pe globul asta care are o tangenta cat de mica cu shippingul stie ca nebrevetatii la Maersk sunt filipinezi si indieni. Nu domne in film toti de la motoristi la timonieri erau americani , probabil filipinezii aia erau prea urati sa apara in fata camerei sau care-i faza?

In fine , trecem peste. Ii arata pe negri aia cum ataca nava , comandantul , vede pe radar 2 tinte , radarul de ala care bipaia ca in filme bineinteles , imita pe radio un raspuns de la nava de razboi , bla bla bla , salupa piratilor ajunge langa nava si comandantul ordona activarea popelor de incendiu care prin intermediul furtunelor de incendiu montante pe punte creaza o perdea de apa care sa le faca viata grea celor care vor sa urce la bord…..bun pana aici e bine. Ofiterul de cart urmeaza ordinul si se duce la panoul din spate si exact ca in filmele cu prosti fute 3 pumni la butoanele de pompe….. WTF????? In primul rand cand activezi la nava pompa de incendiu apesi un singur buton , nu 3 ca nu are rost sa mergi cu 3 pompe ca nu iti suporta instalatia , si ba taranilor butonul ala e incadrat intrun inel metalic , ala se apasa cu degetul ca sa intre prin inel butonul , daca dai cu pumnul nu o rezolvi absolut nimic.    …………………………Si de departe faza cea mai penibila , cand unul din furtune arunca jetul de apa sui , si ofiterul de pe comanda se duce el repede 9 etaje jos , trece prin tirul de gloante de Kalashnikov al salupei aflate la doar cativa metri de nava , repara sub tir inamic furtunul folosind o curea si se intoarce eroic la interior , the great american hero. As vrea si eu sa vad in realitate cum comandantul il trimite pe ofiter sa repare furtunul pe coverta in timpul atacului si as vrea si mai tare sa il vad pe idiotul care ar urma asemeanea ordin pe o nava in marina comerciala. Din motive necunoscute , comandantul si inca 2 oameni au ramas sus pe comanda inloc sa se alature restului de echipaj la moatoare. In fine bla bla bla , ajung piratii la bord , echipajul incuiat la motoare auzind ca negrii aia sunt in picioarele goale are ideea geniala de a pune niste cioburi de sticla la intrare. Acuma de unde dracu aveau aia sticle in camera motoarelor , numai ei stiu , probabil mai faceau cate o bauta pe acolo , asa ca pe vremea comunismului.  In fine , il ia pe ala ostatec , dupa care urmeaza scene de Tom Clancy , trimite SUA in ajutorul comandantului 2  distrugatoare , un portavion , elicoptere , o echipa SEAL tocmai din america zboara aia sa il salveze , probabil mai erau si vreo 2 submarine nucleare sub apa.

Lume buna , deci haideti sa va zic procedura standard in cazul unui atac. Daca ofiterul de cart observa pe radar  o tinta suspecta care vine spre nava , anunta imediat comandantul , si daca se comfirma suspiciunea , se da alarma , tot echipajul non esential se duce in camera motoarelor , incuind toate usile in urma lor. Cei care raman pe puntea de comanda , anunta prin statie si dau telefoane ca in film , se mareste viteza si daca salupa aia ajunge aproape , se merge in zig zag pentru a crea valuri in laterale. O nava care merge cu 22 de noduri (40 km/h) daca intoarce brusc creaza valuri de cativa metri buni , destul ca sa rastoarne orice barcuta din lateral. Dar daca piratii apuca totusi sa se urce la bord , restul echipajului coboara si ei repede de pe comanda in masina , si raman acolo incuiati cu motorul oprit pana sosesc ajutoare. Daca piratii reusesc totusi sa treaca de ussa metalica incuiata folosind explozibili sau aparatura de sudat (da , stiu sa foloseasca asa ceva) si au ajuns chiar si la un singur membru din echipaj , pai e Game Over. Se trece la modul de cooperare totala. Daca s-a apucat sa se saboteze motorul de dinainte bine , daca nu se urmeaza ordinele piratilor. Si sa nu credeti ca sunt ca in filme , in realitate negrii aia mai cu experienta sunt in stare sa opereze nava sau macar sa se prinda cand ceva merge sau nu merge. Se ia legatura cu propietarul navei si cu charterul , si dupa negocieri mai scurte sau mai lungi se va plati o suma , in urma careia se elibereaza nava si preferabil si echipajul. Conditiile echipajului in captivitate tin de bulan , cooperare si de omenia piratilor , au fost cazuri cand erau toti inghesuiti intro sala , si gatea bucataru orez pe o fripteoza , si au fost si cazuri cand viata la bord se continua aproape normal , fiind supravegheate cu atentie doar locurile si personajele cheie de pe nava.  Daca cumva ajunge o nava de razboi in zona , sansele sunt sa fie de mult plecati piratii , luand de la bord laptopuri , cash , si alte chestii valoaroase  ce le pot cara. Daca nava este interceptata de fortele internationale de securitate si piratii sunt inca la bord cu arme indreptate spre echipaj  pai o sa observe de la o distanta sigura ce se intampla si o sa asiste la negocieri si….. cam atat. Nu o sa vedeti niciodata ca in filmul asta. Exista manuale clare la bord in care se specifica clar ca se interzice sub orice forma lupta impotriva atacatorilor care deja au controlul si se ordona cooperarea totala. Companiile de shipping sunt constiiente ca isi vor recupera toti banii de la asigurari si evita sub orice forma scandalurile cu decese ale membrilor de echipaj.

 

 


Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Share daca iti place / Share if you like

3 thoughts on “Captain Phillips – the movie – ce gluma proasta / a joke and an insult to all seaman

  1. Hey very nice site!! Man .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your site and take the feeds additionally?I am happy to seek out a lot of useful info here in the put up, we need develop extra techniques on this regard, thank you for sharing. . . . . .
    [url=http://www.kenkons.com/]

Leave a Reply